
Het Achtste Smaldeel
Het Achtste Smaldeel ziet het daglicht in december 1950 bij het oprichten van de 7de Jachtwing te Chièvres. Deze eenheid bestaat uit drie smaldelen waaronder ook het 7de en het 9de. Alle drie dragen ze als embleem de witte cocotte maar op een verschillende achtergrond. Respectievelijk rood, blauw en groen.

Het Achtste vliegt tot in 1956 op Gloster Meteor; deze wordt initieel vervangen door de Hawker Hunter F.4 en daarna, in 1958, door de Hunter F.6.
In 1963 wordt de 7de Wing ontbonden met als gevolg dat het Achtste Smaldeel “verdwijnt”.





Op 15 juli 1970 wordt het Smaldeel met de blauwe cocotte heropgericht in Florennes met als opdracht de conversie van de piloten te verzorgen in het kader van de introductie van de Mirage 5B in de Belgische Luchtmacht.





Hiervoor wordt in Frankrijk een kern van acht piloten omgeschoold op Mirage III. Eens ze instructeur geworden zijn, zullen ze vervolgens de piloten vormen van de drie vernoemde smaldelen, te beginnen met het 2de en het 42ste in Florennes.



Het Achtste verlaat dan Florennes om zich definitief in Bierset te vestigen en de conversie van het 1ste uit te voeren.
In juni 1972 is de conversie van de drie smaldelen een feit.

Vanaf dat ogenblik concentreert het 8ste Smaldeel zich op de vorming van de jong gebrevetteerde piloten die op Mirage 5B gaan vliegen. Het is ook verantwoordelijk voor het behoud van de standaard van het vliegen op zicht en op instrumenten van het geheel der piloten van de vier smaldelen op Mirage.

Gedurende zijn bestaan vormt het 8ste Smaldeel niet minder dan 404 Belgische piloten.

Het 8ste Smaldeel krijgt de rol van jachtbommenwerper toebedeeld; het wordt zo einde 1972 officieel opgenomen in de NAVO structuur.

In maart 1989 verhuist het 1ste Smaldeel van Bierset naar Florennes om daar een conversie op F-16 te beginnen. Dit smaldeel maakte deel uit van de AMF “Zuid” (Ace Mobile Forces – Ace staat voor Allied Command Europe-). In geval van conflict moet het, indien dat nodig is, de zuidelijke flank (Italië, Griekenland, Turkije) van de NAVO versterken.

Bij het vertrek van het 1ste naar Florennes neemt het 8ste Smaldeel die taak van AMF Zuid over. Tijdens de Eerste Golfoorlog zal het zo gedurende meerdere weken ontplooien naar Turkije, hierin bijgestaan door het 42ste Smaldeel en het geheel van het personeel van de 3de Wing.



In september 1991, ter gelegenheid van een zoveelste herstructurering van de Luchtmacht, wordt het 8ste Smaldeel opnieuw ontbonden.

Gedurende gans deze periode, de zo genoemde “koude oorlog”, neemt het Smaldeel geen enkele keer deel aan een conflict, met uitzondering van de Golfoorlog, maar zij levert een bijdrage tot het bewaren van de vrede door deel te nemen aan de NAVO afschrikkingspolitiek en dit tot het einde van de jaren tachtig.

Kenteken
De zilveren Cocotte is ontworpen door Willy Coppens in 1917 - Veredeld 'Ridder' door Koning Albert 1 in 1919, Koning Boudewijn verleent hem de titel van 'Baron van Houthulst' in 1960-. Hij laat de cocotte aanbrengen op zijn eerste jachtvliegtuig, een Nieuport Bébé.

In de loop der jaren evolueert het embleem en wordt door meerdere eenheden overgenomen op een verschillende achtergrond.

Initieel staat de Cocotte afgebeeld in een cirkel. De vorm die we nu kennen is een azuurblauw schild dat onder een hoek van 45° staat. Het originele motto “Boutez en Avant” is veranderd in “Get In”, vertaling van Majoor Van Lierde toenmalig Commandant van de 7de Wing.